Την 12η Μαρτίου1910 πραγματοποιήθηκε η τελετή καθέλκυσης του Θωρηκτού «Γ. Αβέρωφ» στα Ιταλικά ύδατα του Λιβόρνο. Πλήθος ανταποκριτών εφημερίδων, κυρίως Ελληνικών αλλά και Ιταλικών, είχαν συρρεύσει για να καλύψουν αυτό το ιστορικό γεγονός. Όπως επίσης και πλήθος κόσμου, τόσο ομογενών όσο και ντόπιων Ιταλών που με συγκίνηση παρακολούθησαν το μεγαλοπρεπές αυτό γεγονός.
Από την ελληνική αντιπροσωπεία ξεχώριζαν, ο πρόξενος Μαυρογοδάτος και ο πρεσβευτής μας στη Ρώμη Δημήτριος Μεταξάς, ενώ από την Ιταλική πλευρά ξεχώριζαν οι ιδιοκτήτες των ναυπηγείων, αδερφοί Orlando και ο ναύαρχος μαρκήσιος Βάγιο Δουκάρνε, ο οποίος αντιπροσώπευε το Υπουργείο των Ναυτικών της Ιταλίας. Ο αγιασμός που πραγματοποιήθηκε προ της καθελκύσεως τελέστηκε από τον αρχιμανδρίτη Καιροφίλα, ο οποίος ήταν εφημέριος της Ελληνικής κοινότητας του Λιβόρνο.
Μετά τον αγιασμό ακολούθησε ο λόγος του πρέσβη Δ. Μεταξά ο οποίος ανέφερε «..Εν ονόματι του Βασιλέως των Ελλήνων Γεωργίου Ά και τιμητική εντολή της Ελληνικής Κυβερνήσεως βαπτίζω το καταδρομικόν τούτο και αποκαλώ Αυτό Γεώργιος Αβέρωφ». Στη συνέχεια πήρε το μπουκάλι της σαμπάνιας, το οποίο όπως είθισται το έσπασε στα πλευρά του πλοίου. Τότε το ενθουσιασμένο παρευρισκόμενο πλήθος αναφώνησε «Ζήτω η Ελλάς», «Viva la Grecia» .
Τέλος, ακολούθησε η πρόποση του ιταλού κατασκευαστή Orlando «…Μπορείτε να πείτε στην ένδοξη Πατρίδα σας ότι η Ελληνική σημαία θα κυματίζει αξιοπρεπώς επί του Γεωργίου Αβέρωφ…Σας παρακαλώ να υψώσουμε τα ποτήρια μας υπέρ της ευδαιμονίας της Ελλάδος, υπέρ της υγείας του Βασιλέως Γεωργίου και της Βασιλικής Οικογενείας. Ζήτω η Ελλάς, Ζήτω η Ιταλία»[1].
ΧΑΡΑΚΤΗΡΙΣΤΙΚΑ ΤΟΥ ΠΛΟΙΟΥ
-
Μήκος πλοίου: 140 μέτρα
Μέγιστο πλάτος πλοίου: 21,5 μέτρα
Βύθισμα πλοίου: 7,5 μέτρα
Εκτόπισμα: 10.200 τόννοι - Πυροβόλα : Τον βαρύ οπλισμό του πλοίου αποτελούν 4 πυροβόλα τύπου Armstrong διαμετρήματος 234 mm (9,2΄) διατεταγμένα σε δύο δίδυμους πύργους (ένας πύργος στην πρύμνη και ένας στη πλώρη) και 8 πυροβόλα τύπου Armstrong διαμετρήματος 190 mm (7,5΄) διατεταγμένα σε τέσσερις δίδυμους πύργους ανά δύο σε κάθε πλευρά του πλοίου.
- Πυροβολικό : 14 ταχυβόλα των 75 χιλ., 2 Αντιαεροπορικά των 75 χιλ., 4 ταχυβόλα των 47 χιλ., 3 τορπιλοβλητικοί σωλήνες (2 υποβρύχιοι πλευρικοί και 1 πρυμναίος).
- Θωράκιση : Θωρηκτή ζώνη 200 χιλ. παρά το μέσον και 80 χιλ. στην άκρη. Θωρηκτό κατάστρωμα 50 χιλ. πλευρικό, 175χιλ. στη μέση και 100 χιλ. στα άκρα. Θωράκιση πυροβολείου 175 χιλ., πύργοι των μεγάλων κανονιών (234χιλ) στα 200 χιλ. πάχους, πύργοι κανονιών (190χιλ.) στα 175χιλ. πάχους, οχυρό κυβερνήτου 175 χιλ.
- Μηχανές :Δύο Ιταλικές ατμομηχανές τετρακύλινδρες παλινδρομικές τριπλής εκτόνωσης και 22 Γαλλικοί λέβητες υδραυλικού συστήματος τύπου Belleville και Γερμανικές γεννήτριες.
- Ταχύτητα : Μέγιστη ταχύτητα δοκιμών 23,9 κόμβοι.
- Καύσιμα : Αποθήκες 1.500 τόνων γαιάνθρακα. Ακτίνα ενεργείας 7.125 χλμ. με ταχύτητα 10 κόμβων και 2.489 χλμ. με ταχύτητα 18 κόμβων[2].
Βιβλιογραφία
- Το Θωρηκτό «Γεώργιος Αβέρωφ» κατά τους Βαλκανικούς Πολέμους 1912-1913, Εθνικό Ίδρυμα Ερευνών και Μελετών «Ελευθέριος Κ. Βενιζέλος», Ελληνικό Λογοτεχνικό και Ιστορικό Αρχείο, Μουσείο Μπενάκη.
- Πανελλήνιος Εικονογραφημένη Εφημερίς «Η ΑΛΗΘΕΙΑ», έκτακτη έκδοση, Παρασκευή 5 Μαρτίου 1910 (Αρχείο Ε.Λ.Ι.Α.).
- Βιβλιοθήκη της Βουλής των Ελλήνων, μικροφίλμ «ΑΛΗΘΕΙΑ – 1/1/1910–12/9/1910».
- Πανελλήνιος Εικονογραφημένη Εφημερίς «Η ΑΛΗΘΕΙΑ», Κυριακή 7 Μαρτίου 1910 (σελίδες 145-158).
- Νίκου Α. Σταθάκη Θ/Κ Γ. Αβέρωφ, Χρονικό του Θωρηκτού της νίκης, Έκδοση Πολεμικού Ναυτικού 1987.
[1] Βιβλιοθήκη της Βουλής των Ελλήνων, μικροφίλμ «ΑΛΗΘΕΙΑ – 1/1/1910–12/9/1910»
Πανελλήνιος Εικονογραφημένη Εφημερίς «Η ΑΛΗΘΕΙΑ», Κυριακή 7 Μαρτίου 1910 (σελίδα 150).
[2] Ν.Α Σταθάκης Θ/Κ Αβέρωφ (σελ.62)