Περισσότερα

    Κατασκευή Τριήρους από το ΠΝ

    ΑρχικήΤριήρης ΟλυμπιάςΚατασκευή Τριήρους από το ΠΝ

    Κατά την δεκαετία του 1980 αποφασίστηκε από το Πολεμικό Ναυτικό η κατασκευή Αθηναϊκής Τριήρους η οποία ξεκίνησε στις 5 Μαΐου του 1985 στο ναυπηγείο του Δ. Τζακάκου στο Κερατσίνι από Έλληνες καραβομαραγκούς και ολοκληρώθηκε τον Ιούνιο του 1987. Στις 26 Αυγούστου του 1987 βαπτίστηκε «ΟΛΥΜΠΙΑΣ».

    Τα σχέδια της Τριήρους βασίστηκαν σε συγγράμματα, απεικονίσεις, και ευρήματα από τους Νεώσοικους της Ζέας. Οι μελέτες και η επιμονή του Βρετανού Ιστορικού John Morrison σε συνεργασία με τον Βρετανό ναυπηγό John Coates, τον Ιούνιο του 1987 έγινε πραγματικότητα. Ένα ομοίωμα αρχαίας Αθηναϊκής Τριήρους, έπλευσε για πρώτη φορά στα νερά του Περάματος.

    Για την κατασκευή χρησιμοποιήθηκε ξυλεία Iroko για την καρένα, πεύκο Oregon Pine για το περίβλημα και Δρυς Virginia για τους Νομείς. Δεν χρησιμοποιήθηκε ξυλεία Μεσογείου και ο βασικός λόγος ήταν η μακροβιότητα του πλοίου. Χρησιμοποιήθηκαν 20.000 ξύλινες σφήνες (αρμονίες), 17.000 ορυχάλκινα χειροποίητα καρφιά και η καλύπτρα του εμβόλου από χυτό ορύχαλκο είναι βάρους 200 κιλών.

    Τα βασικά χαρακτηριστικά του σκάφους είναι το έμβολο της πλώρης (πανίσχυρο όπλο εμβολισμού), οι οπλίτες στο κατάστρωμα, η ταχύτητα, η ευελιξία του και το μικρό βύθισμα που το κάνει να πλέει σε ρηχά νερά με ασφάλεια,με ιδιαίτερα χαρακτηριστικά του το μήκος 36,90μ. , πλάτος 5,50μ. , βύθισμα 1,25μ. και εκτόπισμα 70 τόνοι.

    Οι επιδόσεις της Τριήρους «ΟΛΥΜΠΙΑΣ» ήταν εκπληκτικές. Μπορούσε να επιτύχει ταχύτητα άνω των 9 κόμβων, να πλέει επί ώρες με ταχύτητα 4 κόμβων με τους μισούς κωπηλάτες εκ περιτροπής, να εκτελεί στροφή 180ο σε ένα λεπτό με τόξο μικρότερο από 2,5 μήκη πλοίου. Επιπλέον, το πλήρωμα δεν χρειαζόταν μακρόχρονη εκπαίδευση. Οι κωπηλάτες συγχρονίστηκαν στα κουπιά σε λίγες εβδομάδες.

    Η Τριήρης «Ολυμπιάς», μοναδικό έκθεμα παγκοσμίως, από την ημέρα της καθέλκυσης της στελεχώνεται από Στρατιωτικό προσωπικό του Πολεμικού Ναυτικού, άνδρες και γυναίκες. Έχει κωπηλατηθεί από πληρώματα μαθητών Στρατιωτικών παραγωγικών σχολών, αλλά και Βρετανικά πληρώματα. Το σκάφος αρχικά ταξίδεψε στα πλαίσια πειραματικής αρχαιολογίας για επιβεβαίωση των ελικτικών του στοιχείων, αμέσως μετά την κατασκευή του. Επίσης έχει κάνει τον περίπλου του Αργοσαρωνικού και διέλευση του Ισθμού της Κορίνθου. Έχει μεταφέρει δύο φορές την Ολυμπιακή Φλόγα και συμμετείχε στους εορτασμούς των 2500 χρόνων του δημοκρατικού πολιτεύματος  στην Μ. Βρετανία στον ποταμό Τάμεση. Παράλληλα έχει λάβει μέρος σε εκδηλώσεις σε όλη την Ελλάδα.

    Τα τελευταία χρόνια ελλιμενίζεται στο Πάρκο Ναυτικής Παράδοσης και είναι επισκέψιμη από το κοινό. Συμμετέχει στον εορτασμό της Ναυμαχίας της Σαλαμίνας κάθε Σεπτέμβριο, στους εορτασμούς (Ημέρες Θάλασσας) στον Πειραιά και κάνει ταξίδια με πολίτες χωρίς ιδιαίτερη εμπειρία κωπηλασίας και τις οικογένειες αυτών, για γνωριμία του σκάφους και της ιστορίας του.